Margot Homan Biografie

    Andrea perugini marcel fluitman margot homan Andrea Perugini, Marcel Fluitman en Margot Homan

    Margot Homan Biografie

    Margot Homan Miet Marmer

    Meer info: Tentoonstelling Slot Zeist 9 oktober t/m 30 december 2016
    Samenvatting van het openingswoord van de tentoonstelling L’Immagine del cuore Slot Zeist:

    Andrea Perugini | Ambassador of Italy to The Kingdom of The Netherlands
    “I have been touched by the works of Margot Homan, which I saw on the occasion of the inauguration of the Exhibition “ Beeld van het hart/ Image of the Heart” in Zeist on Oct 9 2016.Her sculptures have the power of expression and inspire positive feelings. Beauty and emotion reach inside you and reveal the inner effort by the artist to communicate, to reach out and appease the heart. Motion blends with emotion, imagination with reality, impression with expression. It is a constant strive for perfection. But, what is perfection if not a very subjective notion? The sculptures of Margot Homan express the need for deeper soul searching of one’s self through the exploration of beauty. Is perfection  pursued but never attained ? After all, the search for perfection is already in itself a form of perfection. Margot Homan’s perfection has no borders, no time nor space dimension, it is an all comprising beauty which strikes at first sight  and after which there is no turning back.”

    Ter gelegenheid van deze tentoonstelling is er een catalogus gemaakt. Meer informatie vind u op de pagina ‘Catalogus’.


    Geboren in Oss, opgeleid aan de Academie voor beeldende vorming Tilburg, waar het haar verboden werd om figuratief te werken. Direct na haar afstuderen volgde ze haar artistieke roeping en ontwikkelde ze haar eigen figuratieve stijl naast het parttime lesgeven aan de sociale academie Markendaal Breda.

    Sinds 1984 volgt ze haar artistieke passie volledig. Vanaf dat moment staat alles in haar leven in dienst van haar kunst. Beelden en leven onlosmakelijk met elkaar verbonden: een vanzelfsprekende symbiose. Met die gepassioneerde toewijding creëert Margot haar beelden tot in het subtielste detail, met eindeloos geduld tot ze hun eigen werkelijkheid zijn geworden. Identiteiten noemt ze die. Zo creëert kunst waarden in objecten.
    De zoektocht naar een zo volmaakt mogelijke uitvoering in brons bracht haar in Pietrasanta (Italië) bij de bronsgieterij Mariani, waar zij van ieder beeld het gietproces begeleidt (Slow-Sculpting). Margot Homan woont en werkt in Tilburg, en Pietrasanta Italië, daar waar Homan ook de ruwe blokken voor haar marmeren beelden zoekt. Zij is sinds 2011 lid van de Royal British Society of Sculptors (RBS).

    Sinds 1984 wordt haar werk in binnen-en buitenland geëxposeerd. Naast diverse museumtentoonstellingen worden haar beelden ook getoond op belangrijke beursen zoals: TEFAF Maastricht, Pan Amsterdam, Olympia Art Fair Londen Contemporary art fair London, Tokyo Art Fair.

    Beelden van Margot Homan zijn te vinden op een aantal openbare plekken waaronder een 7 ton wegend marmeren beeld bij het Textiel museum. Daarnaast is het werk van Homan opgenomen in talloze particuliere en bedrijfscollcties zoals: ING collectie – Collectie van de Ende-Collectie Parlementsgebouw Den Haag-collecties Benetton en Barilla (Italië) en o.a. de gemeentes Amsterdam en Tilburg.


    l’IMMAGINE del CUORE – BEELD van het HART

    Natuurlijk is een artistiek statement nooit af het is voor mij een voordurende positionering van mijn werk ten opzichte van mijn artistieke ideeen Als ik het rustige panorama van mijn werk overzie constateer ik “Altijd iets anders en tegelijkertijd het Zelfde”. Voor mij is Kunst een onuitputtelijke bron van door mensenhand geschapen schoonheid, waarin heden en verleden zich samenvoegen tot vitale ideëen in het hier en nu. In deze humanistische zin streeft al mijn creatieve werk – inhoudelijk en qua vorm – naar de voorwaarden van harmonie en evenwicht.

    ZIE ik kom voort uit het ONGESCHAPENE:

    En als in mijn geest een artistiek idee rijpt, groeit het, en groeit het intuïtief in mijn hart tot een kristalhelder en transparant feit: “L’Immagine del Cuore” (“Het Beeld van het Hart”). En dan moet, in de concretisering van dit Beeld, vanuit de chaos van de ongevormde klei, alles van contouren tot in het kleinste detail dezelfde helderheid ademen in een geïnspireerde relatie jegens elk onderdeel van het harmonieuze geheel.
    Om dat te bereiken zoek ik naar een uitdrukkingsvorm die de grenzen van de anatomie transcendeert, en die deze fysieke werkelijkheid “aanspant” tot in mijn artistieke concept, dat niet gebonden is aan een specifiek individu (een model), maar aan “de mens” in een universele zin.

    Op die manier wordt de alledaagse problematiek in de Wereld niet opgelost in mijn sculptuur, maar probeer ik die artistiek gezien in evenwicht te brengen, en tracht ik een expressie te vinden voor de strijd van die mens aan de ene kant, en de wijsheid van een aanvaarding en innerlijke troost aan de andere.

    “Altijd iets anders en tegelijkertijd het zelfde”